معرفی: خون شناسی یکی ازرشته های علوم پزشکی است که در نیم قرن اخیر با سرعت زیاد در حال رشد و تکوین بوده، بطوری که این رشته در بین شاخه های مختلف علوم پزشکی سال ها است که در نوآوریها همچنان پیشتازاست از طرف دیگر، امروزه علوم انتقال خون در زمینه های مختلف، شامل ارزیابی سازگاری های خونی، تولید فرآورده های بیولوژیک مشتق از پلاسما، فرآوری بافتی سلولی، سلول درمانی، پیوند، بانک های HLA مغز استخوان، فرآورده های خونی و بافتی و ذخایرآن فعالیت دارد. رشته خون شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون رشته ای است که درآن دانشجویان ضمن آشنائی با علوم ومهارت های مرتبط با خون شناسی و علوم انتقال خون توانائی و صلاحیت آموزش، پژوهش، تحقیق و خدمات تشخیصی آزمایشگاهی و کمک به خدمات سلامت مرتبط با ررشته را درسطح ملی و بین المللی کسب خواهند نمود.
مهارتهای شغلی: دانش آموختگان این مقطع درجایگاه هایی در دانشگاه های علوم پزشکی، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها، مراکز آموزشی و درمانی دولتی وخصوصی، مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و دانش بنیان، سازمان انتقال خون، مرکز پالایش پلاسما، مراکز جمع آوری پلاسما، مراکز پیوند مغز استخوان، کارخانجات داروسازی، مراکز زیست فناوری پزشکی، مراکز سلول درمانی وآزمایشگاه های تشخیص پزشکی، مراکزدرمانی دولتی و خصوصی مشغول به کار خواهند شد.
معرفی: پزشکی بازساختی از شاخههای جدید پزشکی است که با پیشرفت علم پزشکی و دانش زیستشناسی پدید آمده است و به دنبال یافتن روشهای نوین پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها است. در این شاخه از پزشکی، برخلاف پزشکی سنتی، هدف دستیابی به پزشکی فرد محور است و در آن سلولها و مشتقات حاصل از سلولها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند؛ بنابراین، در سالهای اخیر نیاز به استفاده از سلولها و تولید انبوه آنها برای مطالعات تحقیقاتی و درمانی افزایش یافته است. علوم سلولی کاربردی را میتوان زیرمجموعهای از پزشکی بازساختی در نظر گرفت که با به کارگیری سلولها، بخصوص سلولهای بنیادی، راهکارهای نوین درمانی بسیاری را در دنیا فراهم آورده است. این علم بینرشتهای شامل روشهای مختلف کار با سلولها از قبیل جداسازی، کشت و تمایز سلولها، استفاده از روشهای مهندسی ژنتیک جهت تغییرات ژنتیکی در آنها و یا شناسایی شاخصهای سلولی در سطح سلولهای زنده و روشهای پروتئومیکس در شناسایی عناصر پروتئینی جهت استفاده در تحقیقات سلولی و سلول درمانی است. این رشته با استفاده از استانداردهای بینالمللی در زمینه تولید، تکثیر، تمایز، فرآوری، آمادهسازی و مشخصهیابی سلولها، به منظور استفاده در درمان بیماریها، فعالیت دارد.
مهارتهای شغلی:
در این رشته، دانشآموختگان قادر به آموزش، پژوهش و تهیه و بکارگیری سلولها با استفاده از علوم مرتبط از جمله مهندسی ژنتیک، مهندسی سلول و پروتئومیکس برای درمان بیماریهای مختلف خواهند بود، و می توانند در تیم درمان و تحت نظارت پزشک مسئول به فعالیت بپردازند؛ بنابراین، انتظار میرود که در نقشهای آموزشی، پژوهشی، خدماتی و تولیدی در جامعه انجام وظیفه کنند. از جمله وظایف حرفهای که برای دانشآموختگان این رشته در نظر گرفته شده است، میتوان طراحی و تدوین برنامههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت در زمینه فرآوری سلول و فرآوردههای سلولی، طراحی و اجرای پروژههای مرتبط با تهیه و تکثیر سلولها و کاربرد آنها در سلول درمانی، مشارکت در پروژههای دانشگاهی، بین دانشگاهی و ملی جهت بهینهسازی روشهای استاندارد در درمان بیماریها در زمینه سلول درمانی، تولید سلولها و فرآوردههای سلولی استاندارد جهت کاربرد در خدمات تخصصی سلول درمانی، ارائه خدمات تخصصی به بانکهای سلولی، و مشارکت در تهیه پروتوکلهای استاندارد مرتبط با سلول درمانی را نام برد. دانشآموختگان این دوره میتوانند در تیم سلامت، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاههای دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز درمانی و بیمارستانی، شرکتهای دانشبنیان و بانکهای سلولی به عنوان محقق، عضو هیات علمی، مدیر تولید، مسئول فنی پس از تأیید مراجع ذیصلاح و در بخشهای تحقیق و توسعه و در زمینه تولید سلول و فرآوردههای سلولی در بخشهای دولتی و غیردولتی جذب شوند و خدمت نمایند.
معرفی: خون شناسی آزمایشگاهی وبانک خون شاخه ای از علوم پزشکی است که نحوه شکل گیری و اشکال مختلف سلول های خونی، فاکتورهای پلاسمائی، آنتی ژن ها و آنتی بادی های مربوط به این سلول ها را در حالت سلامت و بیماری مورد مطالعه قرار می دهد.
مهارتهای شغلی:
تربیت نیروی انسانی متبحر و کارآمد در رشته خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون به نحوی است که دانش آموختگان:
1- توانائی انجام آزمایشات معمولی و تخصصی خون شناسی را داشته باشند.
2- توانائی انجام آزمایشات معمولی و تخصصی در مراکز انتقال خون را داشته باشند.
3- توانایی مدیریت در بخش های مختلف آزمایشگاهی خون شناسی و انتقال خون را داشته باشند.
4- توانایی آموزش خون شناسی و انتقال خون را به دانشجویان رده های پائین ترداشته باشند.
5- توانایی همکاری درانجام و گزارش نتایج پروژه های تحقیقاتی را داشته باشند.